Luchtwegproblemen kat
Luchtwegproblemen kat
Goedemorgen,
Al een tijdje zijn we aan het sukkelen en lopen we af en aan bij de dierenarts met mijn poes Jim van 2 jaar oud. Jim heeft sinds een tijd (3-4 maanden) last van hoesten, niesen en moeilijk ademen. Ze heeft in vlagen last van hoestbuien: soms een week niet, soms 4 keer per dag. Ik heb geen idee wat hier de oorzaak van is, ik zie geen verbindende factor. Daarnaast heeft ze soms ook last van niesbuien, waarbij hetzelfde geldt als bij het hoesten: soms een week niet, soms wel 10 keer op een dag, met soms ook snot erbij. Ook heeft ze af en toe moeite met ademhalen, waarbij de ademhaling kan piepen of ze door haar mond ademhaalt. Ze blaast haar adem vaak ook hard uit door de neus, wat je goed kunt horen. Bij mijn andere poes hoor je niets als ze ademhaalt, dus ik ga er vanuit dat het hard uitblazen ook een symptoom is van moeilijk ademen.
Er zijn zo’n 2 maanden terug longfoto’s gemaakt, waarbij de dierenarts bacteriën in haar longen zag, en waarbij ze ook dacht te zien dat Jim astma heeft. Voor de bacteriën heeft Jim een 4 weekse antibioticakuur gekregen. Tijdens deze kuur ging het echt super goed met haar. Ze had nergens last meer van: ze heeft in die 4 weken geen 1 keer gehoest, geniest of moeite gehad met ademen. Nu is de kuur 2 weken terug beëindigd en alle klachten beginnen opnieuw. Ze is de afgelopen week weer veel aan het hoesten, niesen en ademt nu momenteel ook weer regelmatig via haar mond.
Het hoesten, niesen en de ademhalingsklachten kunnen natuurlijk een symptoom zijn van astma, maar wat ik zo vreemd vind is dat ze tijdens de antibioticakuur nergens last van had. Nu is mijn vraag: is dit logisch? Heeft iemand hier kennis over of ervaring mee?
Groetjes!
Al een tijdje zijn we aan het sukkelen en lopen we af en aan bij de dierenarts met mijn poes Jim van 2 jaar oud. Jim heeft sinds een tijd (3-4 maanden) last van hoesten, niesen en moeilijk ademen. Ze heeft in vlagen last van hoestbuien: soms een week niet, soms 4 keer per dag. Ik heb geen idee wat hier de oorzaak van is, ik zie geen verbindende factor. Daarnaast heeft ze soms ook last van niesbuien, waarbij hetzelfde geldt als bij het hoesten: soms een week niet, soms wel 10 keer op een dag, met soms ook snot erbij. Ook heeft ze af en toe moeite met ademhalen, waarbij de ademhaling kan piepen of ze door haar mond ademhaalt. Ze blaast haar adem vaak ook hard uit door de neus, wat je goed kunt horen. Bij mijn andere poes hoor je niets als ze ademhaalt, dus ik ga er vanuit dat het hard uitblazen ook een symptoom is van moeilijk ademen.
Er zijn zo’n 2 maanden terug longfoto’s gemaakt, waarbij de dierenarts bacteriën in haar longen zag, en waarbij ze ook dacht te zien dat Jim astma heeft. Voor de bacteriën heeft Jim een 4 weekse antibioticakuur gekregen. Tijdens deze kuur ging het echt super goed met haar. Ze had nergens last meer van: ze heeft in die 4 weken geen 1 keer gehoest, geniest of moeite gehad met ademen. Nu is de kuur 2 weken terug beëindigd en alle klachten beginnen opnieuw. Ze is de afgelopen week weer veel aan het hoesten, niesen en ademt nu momenteel ook weer regelmatig via haar mond.
Het hoesten, niesen en de ademhalingsklachten kunnen natuurlijk een symptoom zijn van astma, maar wat ik zo vreemd vind is dat ze tijdens de antibioticakuur nergens last van had. Nu is mijn vraag: is dit logisch? Heeft iemand hier kennis over of ervaring mee?
Groetjes!
Re: Luchtwegproblemen kat
Welke AB is het geweest?
Ik weet dat doxycycline een immunomodulerende werking heeft.
Heb je gekeken of het seizoensgebonden is? ivm pollen, een andere allergie kan ook nog.(hoeft niet)
Ik heb zelf allergisch astma maar ja een kat is geen mens, wel heb ik hier 2 katten die ook reageren op pollen, huisstofmijt etc.
https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... astma-kat/
Misschien dat er nog anderen reageren.
Ik weet dat doxycycline een immunomodulerende werking heeft.
Heb je gekeken of het seizoensgebonden is? ivm pollen, een andere allergie kan ook nog.(hoeft niet)
Ik heb zelf allergisch astma maar ja een kat is geen mens, wel heb ik hier 2 katten die ook reageren op pollen, huisstofmijt etc.
https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... astma-kat/
Misschien dat er nog anderen reageren.
Luna & Lizzy(13) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Om het neusje vrij te maken en houden zou je elke dag paar druppels fysiologisch zout (infuusvloeistof) in beide neusgaten kunnen druppelen. Maar niet iedere kat laat dat toe. Je zou het kunnen proberen.
Ik weet natuurlijk niet hoe hanteerbaar hij is.
Sterkte en beterschap.
Ik weet natuurlijk niet hoe hanteerbaar hij is.
Sterkte en beterschap.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dank jullie wel voor de reacties! De AB was doxybactin. Heeft deze ook zo’n werking net als de doxycycline die je noemt (dat je weet)?
Ik weet nog niet of het seizoensgebonden is, want het is pas het eerste jaar dat ze hier last van heeft. Ik denk dat het ongeveer in mei is begonnen, toen zijn we ook voor het eerst naar de DA geweest. Bestaat de kans dan dat het seizoensgebonden is? Heb zelf geen last van hooikoorts of iets dergelijks dus weet niet wanneer het seizoen begint en eindigt Ze komt trouwens niet buiten. Hoe reageren jouw katten op stoffen? Wat doen ze dan precies?
Ik denk dat de druppels zout in haar neus geen succes zal gaan worden. Ze is echt heel lastig op het gebied van medicatie geven en accepteert helaas echt niks Toch bedankt voor de tip!
Ik weet nog niet of het seizoensgebonden is, want het is pas het eerste jaar dat ze hier last van heeft. Ik denk dat het ongeveer in mei is begonnen, toen zijn we ook voor het eerst naar de DA geweest. Bestaat de kans dan dat het seizoensgebonden is? Heb zelf geen last van hooikoorts of iets dergelijks dus weet niet wanneer het seizoen begint en eindigt Ze komt trouwens niet buiten. Hoe reageren jouw katten op stoffen? Wat doen ze dan precies?
Ik denk dat de druppels zout in haar neus geen succes zal gaan worden. Ze is echt heel lastig op het gebied van medicatie geven en accepteert helaas echt niks Toch bedankt voor de tip!
Ik heb trouwens nog een poes (Dwight) en dat is haar zusje. Zij heeft een voedselallergie. Ik sta er dus niet van te kijken als het iets genetisch is en Jim dus ook last heeft van iets van een allergie
Doxybactin is hetzelfde als doxycycline.
Maar de immunomodulerende werking zou dus een verklaring kunnen zijn.
Ja er bestaat een kans dat het seizoensgebonden is.
Mijn katten komen ook niet buiten, niet verder dan het balkon.
mijn huis is volledig gesaneerd, veel stofzuigen en stoffen, de stoomreiniger is ideaal.
En we hebben luchtfilters maar het is niet bewezen of dat ook echt werkt maar veel mensen met astma zeggen er baat bij te hebben en ik zelf ook.
Alle stoffen speeltjes en andere dingen (kleedjes etc) wassen op 60 graden dan gaat de huisstofmijt dood.
Mijn katten niesten vaak, tranende ogen, jeuk maar gelukkig geen astma, nu zijn Luna en Lizzy ook voor voeding allergisch dus het was hier echt zoeken naar waar het vandaan kwam allemaal.
Het saneren van je huis voor dieren is hetzelfde als bij mensen.
Bij Lizzy hielp de histacalmine goed, bij Luna helaas niet dat zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dan moet je eerst kijken of de astma echt komt van een allergie.
De astma hoeft dus niet perse te komen van een allergie.
Maar de immunomodulerende werking zou dus een verklaring kunnen zijn.
Ja er bestaat een kans dat het seizoensgebonden is.
Mijn katten komen ook niet buiten, niet verder dan het balkon.
mijn huis is volledig gesaneerd, veel stofzuigen en stoffen, de stoomreiniger is ideaal.
En we hebben luchtfilters maar het is niet bewezen of dat ook echt werkt maar veel mensen met astma zeggen er baat bij te hebben en ik zelf ook.
Alle stoffen speeltjes en andere dingen (kleedjes etc) wassen op 60 graden dan gaat de huisstofmijt dood.
Mijn katten niesten vaak, tranende ogen, jeuk maar gelukkig geen astma, nu zijn Luna en Lizzy ook voor voeding allergisch dus het was hier echt zoeken naar waar het vandaan kwam allemaal.
Het saneren van je huis voor dieren is hetzelfde als bij mensen.
Bij Lizzy hielp de histacalmine goed, bij Luna helaas niet dat zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dan moet je eerst kijken of de astma echt komt van een allergie.
De astma hoeft dus niet perse te komen van een allergie.
Dit zijn mogelijke oorzaken van astma bij katten:
rook van (geur)kaarsen, sigaretten, wierook enz.
luchtjes zoals luchtverfrisser, parfum, enz.
chemicaliën: verf, spuitbussen, nieuwe vloerbedekking
omgeving: pollen, schimmel, vocht, koude lucht
stof: huisstofmijt, stof van de kattenbak
Laatst gewijzigd door Synemios op 01 sep 2024 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Ik vond de namen al bekend voor komen, (combi) zijn dit ook jou katten?
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 03#p780303
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 03#p780303
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Waarom 2 actieve accounts?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
Bedankt weer voor de reactie! De AB zou dan misschien wel verklaren waardoor de reactie opeens minder was. Gisteren zijn we toch naar de DA geweest. Ze werd opeens weer benauwd en ik ben erg bang dat het op een of andere manier mis gaat. Ze heeft een injectie Dexadreson gekregen en voor de komende weken een kuur Dexacortone. Deze wordt ook langzaam afgebouwd en daarna moeten we waarschijnlijk overstappen op puffers… Ik vind haar nu wel vrij sloom. Ze reageert wel op dingen (vogels buiten en haar zusje e.d.), maar ligt veel te slapen. Zou dat een bijwerking zijn van de medicatie die ze krijgt?
Wat betreft het account, dat ben ik inderdaad. Ik ben alleen de inloggegevens krijg en ik krijg mijn wachtwoord niet hersteld.
Wat betreft het account, dat ben ik inderdaad. Ik ben alleen de inloggegevens krijg en ik krijg mijn wachtwoord niet hersteld.
Zie hierboven. Als het een probleem is, verwijder het andere account dan vooral……. Ik maak me momenteel wel wat drukker om andere dingen dan om ‘2 actieve accounts’
Nee het is verder geen probleem, maar is handig om te weten zodat ik mezelf niet steeds herhaal, dat is voor jou zelf ook niet prettig.
Ja ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt en bang bent dat het mis gaat, daarbij is zo benauwd zijn voor Jim ook heel naar en je kunt het haar niet uitleggen.
Gaat het nu beter?
Ik weet dat ze hier ook altijd slaperig, moe etc worden van de dexamethason ( is hetzelfde) , nu hingen er gisteren en vandaag heel veel pollen in de lucht, die warmte helpt ook niet mee.
Die puffers, Je hebt de AeroKat, waar je fluxotide of andere middelen mee kunt geven.
Het beste is om als het astma is, die aanvallen te voorkomen, voor acute aanvallen heb je ook nog salbutamol ( ventolin) en daar heb je ook als de AeroKat niet lukt een drankje voor, dat helpt vaak heel snel.
Volgens mij geeft Wendy dit aan 1 van haar katten, maar die is nu op vakantie.
Als de astma is ontspoort is er vaak toch wat meer nodig ( zoals dexamethason)
Maar dat zal je dierenarts je tegen die tijd denk ik wel uitleggen.
Ja ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt en bang bent dat het mis gaat, daarbij is zo benauwd zijn voor Jim ook heel naar en je kunt het haar niet uitleggen.
Gaat het nu beter?
Ik weet dat ze hier ook altijd slaperig, moe etc worden van de dexamethason ( is hetzelfde) , nu hingen er gisteren en vandaag heel veel pollen in de lucht, die warmte helpt ook niet mee.
Die puffers, Je hebt de AeroKat, waar je fluxotide of andere middelen mee kunt geven.
Het beste is om als het astma is, die aanvallen te voorkomen, voor acute aanvallen heb je ook nog salbutamol ( ventolin) en daar heb je ook als de AeroKat niet lukt een drankje voor, dat helpt vaak heel snel.
Volgens mij geeft Wendy dit aan 1 van haar katten, maar die is nu op vakantie.
Als de astma is ontspoort is er vaak toch wat meer nodig ( zoals dexamethason)
Maar dat zal je dierenarts je tegen die tijd denk ik wel uitleggen.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Hee! Sorry bovenstaand bericht is me helemaal ontschoten. Gelukkig gaat het beter met Jim nu ze aan de dexacortone zit. Ze is nog steeds wel vrij sloom en drinkt en plast heel erg veel, maar dat komt allemaal door de medicatie dus gelukkig.
Zojuist zijn we weer bij de dierenarts geweest en haar hartje en longen klinken gelukkig goed! We zijn bezig met de kuur dexacortone af te bouwen en moeten nu nog 5 dagen 1 pilletje en 5 dagen 0,5 pilletje geven. De dierenarts heeft toch geadviseerd om om de dag 0,5 pilletje dexacortone te blijven geven en nog niet te beginnen met puffers. Jim is namelijk heel moeilijk met medicatie dus puffers gaan een hele opgave worden. We hopen de astma te kunnen onderdrukken door om de dag 0,5 pilletje dexacortone te geven.
Heeft iemand ervaring met langdurig (0,5 pilletje) dexacortone geven aan een kat? Heeft dit nare bijwerkingen of valt dit nog binnen de marge dat het echt schadelijke effecten kan hebben?
Zojuist zijn we weer bij de dierenarts geweest en haar hartje en longen klinken gelukkig goed! We zijn bezig met de kuur dexacortone af te bouwen en moeten nu nog 5 dagen 1 pilletje en 5 dagen 0,5 pilletje geven. De dierenarts heeft toch geadviseerd om om de dag 0,5 pilletje dexacortone te blijven geven en nog niet te beginnen met puffers. Jim is namelijk heel moeilijk met medicatie dus puffers gaan een hele opgave worden. We hopen de astma te kunnen onderdrukken door om de dag 0,5 pilletje dexacortone te geven.
Heeft iemand ervaring met langdurig (0,5 pilletje) dexacortone geven aan een kat? Heeft dit nare bijwerkingen of valt dit nog binnen de marge dat het echt schadelijke effecten kan hebben?
Ja ik heb daar ervaring mee, helaas geen goede maar dat is wel al lang geleden en wij gaven het dagelijks, jaren lang.
De internist van Lizzy vertelde hoe lager de dosering hoe minder kans op ernstige bijwerkingen op de langere termijn.
Maar goed het blijft een risico, maar ik vind dat niks doen met astma ook geen optie is en als puffers geen optie zijn, en je het zo kunt onderdrukken.
Goed in de gaten houden wat de bijwerkingen betreft, zeker ook het vele drinken in de gaten houden want het kan diabetes veroorzaken, maar dat staat als het goed is in de bijsluiter.
En verder zou je nog ventolindrank kunnen overwegen, maar ik ga er vanuit dat jou dierenarts die optie ook al overwogen heeft en ze een goede reden heeft om voor bovenstaande optie te kiezen.
Wel heel fijn dat het met Jim weer beter gaat.
De internist van Lizzy vertelde hoe lager de dosering hoe minder kans op ernstige bijwerkingen op de langere termijn.
Maar goed het blijft een risico, maar ik vind dat niks doen met astma ook geen optie is en als puffers geen optie zijn, en je het zo kunt onderdrukken.
Goed in de gaten houden wat de bijwerkingen betreft, zeker ook het vele drinken in de gaten houden want het kan diabetes veroorzaken, maar dat staat als het goed is in de bijsluiter.
En verder zou je nog ventolindrank kunnen overwegen, maar ik ga er vanuit dat jou dierenarts die optie ook al overwogen heeft en ze een goede reden heeft om voor bovenstaande optie te kiezen.
Wel heel fijn dat het met Jim weer beter gaat.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Ben informatie aan het zoeken op dit forum voor mijn poes en zag dit berichtje van nog niet zo lang geleden. Wilde toch even zeggen waarom probeer je een puffer niet? Ik heb een kat met astma en zij krijgt salbutamol en flixotide. Salbutamol om haar longblaasjes te openen en flixotide is prednison maar omdat het alleen lokaal is is het minder schadelijk. Nu wel andere bijkomende problemen maar goed ze heeft het jaren goed gedaan hiermee. Beter dan steeds antibiotica geven of erger prednison. Misschien kan je hier wat mee?
Mijn Guusje gebruikt salbutamol drank. Werkt perfect. Is geen kat die je een puffer kunt geven. Gelukkig schatte de da dat ook meteen in Drankje is al elke dag een gedoe maar het werkt heel goed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie